« هُوَالصَّبُور »
امام صادق علیه السلام می فرمایند :
بردباری چراغ خداست ... پنج چیز است که بردباری می طلبد : شخص عزیز باشد وخوار شود ، راستگو باشد ونسبت ناروا داده شود ، به حق دعوت کند و سبکش بشمارند ، بی گناه باشد و اذیت شود ، حق طلبی کند وبا او مخالفت کنند . اگر در هر پنج مورد ، به حق رفتار کنی ، بردبار هستی .
( بحار الانوار 71/422/61 )
سلام به همه ی عزیزانی که مرا تا به اینجا همراهی کردند . هر چه تا اینجا تایپ کردم در واقع مقدمات تجوید بوده وهنوز اصل آن مانده عجله نکنید برای رسیدن به هر اصلی مقدماتی لازم است !.. . درس بعدی ...
احکام «هاء» آخر کلمه :
حرف «هاء» در آخر کلمات قرآن از این سه نوع خارج نیست :
1- هاء جوهری 2- هاء سکت 3- هاء ضمیر
1- هاء جوهری :
این هاء جزء جوهر وذات کلمه است واز آن جدا نمی شود چرا که بدون آن کلمه از معنای خود خارج می شود . مانند هاء در کلمات فارسی « کوه ، ماه » .
نمونه ی آن در قرآن : وُجُوه – ا َللهُ - فَواکِهُ – اِلهُ ... حرکت هاء جوهری هر چه باشد به همان صورت وبدون اشباع وکشش خوانده می شود .
نکته : در کلمه ی «هَذِه» با وجود اینکه هاء آخر کلمه جوهری است ولی به اشباع خوانده میشود .
2- هاء سکت :
هاء ساکنه ای که جزء اصل کلمه نیست بلکه به آخر آن اضافه می شود و معنا هم ندارد ! فایده ی آن حفظ حرکت آخر کلمه در موقع وقف است و با این کار بر وقف بر این کلمات تأ کید می شود .
درروایت حفص از عاصم موقع وصل نیز هاء سکت حذف نمی شود . موارد هاء سکت در قرآن :
لَم یَتَسَنّه ( بقره -258 ) *** اِقْتَدِهْ (انعام – 89 ) *** ماهِیَهْ (قارعه – 9 ) *** کِتابِیَهْ (حاقه – 18و24 ) *** حِسابِیَهْ (حاقه - 19و 25 ) *** مالِیَهْ (حاقه – 25 ) *** سُلطانِیَهْ (حاقه – 28 )
نکته : در دو کلمه « اَرْجِهْ – فَاَلقِهْ » هاء ساکنه بر خلاف ظاهر هاء ضمیر می باشد .
3- هاء ضمیر :
هاء ضمیر ، حرفی است که در آخر کلمه می آید وجانشین اسم می شود ( ضمیر مفرد مذکر غایب ) ومعنی « او – آن » می دهد . مانند :( لَهُ – برای او ، برای آن )
هاءضمیر هیچگاه مفتوح نیست و همیشه به صورت مکسور یا مضموم می آید ، البته حرکت اصلی آن ضمه بوده است . اما هاء ضمیر گاهی اشباع وگاهی بلا اشباع خوانده می شود .
اشباع در لغت به معنی سیر کردن در تجوید ، تبدیل صدای کوتاه به کشیده است . به اشباع صله هم می گویند . بلا اشباع ، به معنای اداء حرف با صدای کوتاه است .
شرایط عدم اشباع هاء ضمیر :
الف –وقتی دو طرف یا یکی از طرفین هاء ضمیر ، ساکن باشد . مانند : مِنْهُ لَحْماً ، اِلَیْهِ الْمَصیرُُُ وَ لَهُ الْحَمدُ ،
ب- وقتی بعد از هاء ضمیر حرف مشدد بیاید مانند : لَهُ الذّکری ، بِهِ الَّذینَ ، اَنزَلَهُ الّذی
ج - وقتی قبل از آن یکی از حروف مد بیاید . مانند : اَنْزَلناهُ إلیکَ ، فیهِ هُدیٌ ، اتَیناهُ رَحمَة
شرایط اشباع هاء ضمیر:
اگر دو طرف آن متحرک باشد اشباع می شود . اگر مضموم باشد به واو مدی و اگر مکسور ، به یاء مدی خوانده می شود .
نکات واستثنائات :
1- هاء ضمیر در « اَنْسانیهُ » و«عَلَیهُ اللهَ » بر خلاف معمول با ضمه خوانده می شود .
2- هاء ضمیر در « یَخلُدْ فیهِ مُهاناٌ » به اشباع خوانده می شود .
3- هاء ضمیر در « یَرْضَهُ لَکُمْ » بلا اشباع خوانده می شود .
علی یارتان
افسوس که ناموس خدا را کشتند محبوبه ی ذات کبریا را کشتند
سادات نوشتند به خوناب جگر بی جرم و گنه مادر ما را کشتند
سلام ایام سوگواری بی بی دو عالم حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیه بر تمامی شیعیان بر
حقش تسلیت باد . امید وارم ما بتوانیم با الگو برداری از سیره ی دین و زندگی ایشان از شیعیان
واقعی آن حضرت باشیم .
یا فاطمه ما خالصانه ترین ارادت را نثارت می کنیم . ما را و جوانان ما را دریاب و از تهاجم بی
رحمانه ی غرب ما را برهان .
یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه